Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiska, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „euro sieroctwa”, gdzie szukać pomocy?

włącz .

 

REALIZACJA ZADANIA NR 8

Z PROJEKTU BEZPIECZNA SZKOŁA, BEZPIECZNY UCZEŃ

w Zespole Szkół Specjalnych w Szubinie

 

Zadania polegało na przeprowadzeniu konwersatoriów pod hasłem: „Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiska, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „euro sieroctwa”, gdzie szukać pomocy?”

Spotkanie odbyło się 4 marca 2015 roku. Uczniowie zostali podzieleni na 2 grupy i spotkali się z przedstawicielem Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej p. Anną Wiśniewską. Na początku dzieci i młodzież ustalili wspólnie z prowadzącą kontrakt, dzięki któremu mogli lepiej porozumiewać się. Ustalono, że nikt nie będzie przeszkadzał osobie mówiącej – jedna osoba mówi, a reszta słucha. Po takim wstępie pani Ania rozpoczęła rozmowę z uczniami. Uczniowie w każdej grupie otrzymali do przeczytania zdania dotyczące różnych sytuacji, które zdarzają się w życiu człowieka. W pierwszej grupie uczniowie odczytali takie zadanie: W szkole zorganizowana zostanie zabaw karnawałowa, na którą wszyscy czekali. Cała klasa I wybiera się na tę imprezę, tylko Asia zostanie w domu, bo ma złamana nogę. Zadaniem uczniów było odpowiedzieć na pytania: Jak będzie czuła się Asia, gdy zostanie w domu i w jaki sposób można jej pomóc? Natomiast uczniowie w drugiej grupie otrzymali taki tekst: Marta chodzi do szkoły w zniszczonych ubraniach, nie ma często drugiego śniadania. Na przerwach siedzi sama, nie rozmawia z nikim. Nie wyjeżdża na żadne wycieczki. Zadaniem uczniów było zastanowić się, dlaczego Marta tak się zachowuje, co czuje i czy w jakiś sposób można jej pomóc. W obu grupach uczniowie chętnie wypowiadali się na poruszane tematy, zabierali głos w dyskusji. Zauważyli, że głównym celem spotkania jest rozmowa na temat samotności i odrzucenia. Młodzież wraz z prowadzącą dostrzegli, że czasem ludzie nie mają własnego domu czy tez rodziny, nie maja komu zwierzyć się z problemów. W czasie spotkania uczniowie poruszyli także trudny temat sieroctwa i problemy niepełnych rodzin, bo wielu uczniów naszej szkoły dotyka to osobiście. Uczniowie wypowiadali się także trafnie na temat uczuć, które mogą towarzyszyć osobom samotnym czy odrzuconym. Zauważyli także, że czasami osoby te nie chcą przyjąć niczyjej pomocy lub nie potrafią o nią poprosić. Pani Wiśniewska starała się wytłumaczyć naszym uczniom, że w każdej trudnej sytuacji można szukać pomocy w różnych instytucjach. Wskazała kilka z nich np. w szkole u wychowawcy, pedagoga czy psychologa, w Ośrodkach Pomocy Społecznej czy Pomocy Rodzinie, a także można skorzystać z telefonu zaufania. Uczniowie zadawali pytania, na które uzyskiwali odpowiedzi.

Mamy nadzieję, że po zajęciach uczniowie wiedzą już jakie są przyczyny osamotnienia, wiedzą co czuje człowiek osamotniony czy odrzucony, ale także potrafią szukać pomocy w trudnych sytuacjach.

© Zespół Szkół Specjalnych w Szubinie

porno porno porno porno porno porno