Dogoterapia

włącz .

„Witam pana, panie psie. Porozmawiać z panem chcę. Gdybym psi język znał, to bym szczekał hau, hau, hau”. We wtorek 6 maja 2014r.rozpoczął się w naszej szkole cykl zajęć z dogoterapii w połączeniu z logoterapią. Nasz nowy przyjaciel to odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies Boni (pies rasy cavalier) i będziemy się z nim spotykać w następnych kilku tygodniach. Zajęcia prowadzić będzie p.Lidia Zielińska – kynoterapeuta (dogoterapeuta) w połączeniu z logopedą Hanną Lipińską. Celem połączenia dogoterapii z logoterapią jest wykorzystanie obecności psa na zajęciach logopedycznych do rozbudzenia aktywności słownej dziecka, stymulowania zachowań komunikacyjnych. Podczas pierwszych zajęć dzieci zapoznały się z rasą i imieniem psa. Pani tłumaczyła, jak należy się zachowywać w stosunku do psa, opowiedziała o psich zwyczajach, miała też ulubione przekąski, które piesek otrzymywał po skończonych zadaniach. Uczniowie mogli go dokładnie obejrzeć – jakie ma łapy, uszy, oczy i ogon. Dotykały jego sierści i określały, czy jest ona szorstka czy miękka, długa czy krótka oraz określały jej barwę: jasna czy ciemna. Te pierwsze ćwiczenia z psem budują zaufanie między nim a dzieckiem. Nabiera ono poczucia bezpieczeństwa, oswaja się z nową sytuacją, a także jest instruowane, w jaki sposób bezpiecznie postępować z czworonogiem. Według wielu opinii, zajęcia z psami pozwalają dzieciom lepiej się rozwijać, w przypadku zaś dzieci niepełnosprawnych wspomagają rehabilitację, pozwalają zapomnieć o chorobie i uczą przezwyciężać problemy. Często dopiero kontakt ze zwierzętami, ich otwartość, miłość i oddanie pozwala nam uwierzyć w siebie. Zajęcia z udziałem psa mają na celu rozwijanie sfery umysłowej dziecka, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Miejmy nadzieję, że takie właśnie korzyści ta terapiia przyniesie wszystkim naszym dzieciom.

© Zespół Szkół Specjalnych w Szubinie